До проблеми оцінювання результатів навчання учнів
Виступ на педагогічній раді. Підготувала психолог, соціальний педагог Іржавська Я.А.
Проблема оцінки й оцінної діяльності – одна з актуальних у педагогічній теорії та практиці. У різні періоди життя суспільства вимірювання якості знань учнів, а також відображення результатів цих вимірювань завжди викликало зацікавленість з боку педагогів, психологів, батьків.
Відомі вчені-педагоги (Ш. Амонашвілі, Ю. Бабанський, В. Сухомлинський, А. Хуторський та інші), які досліджували цю тему, під оцінюванням розуміють процес вивчення та перевірки знань учнів. Оцінка, на думку науковців, — це результат цього процесу, кількісний показник якості результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Для всебічного дослідження цієї проблеми ми використали анкети для вчителів і учнів (додаток), яким поставили питання, щоб з’ясувати, чи потрібно оцінювати учня, чи завжди легко оцінити учня, які існують недоліки оцінювання й об’єктивність оцінювання.
Уважаємо, що ця тема є актуальною для нашої школи, оскільки, за результатами анкетування, виявлено, що дуже часто в учителів школи виникають сумніви під час виставлення оцінки.
Сьогодні ми з’ясуємо:
• яку роль відіграє оцінка в житті дитини, її вплив на психологічний та емоційний стан;
• чи є позитивна оцінка стимулом у навчанні;
• чому учні отримують низькі оцінки;
• чи знають учні критерії, за якими їх оцінюють;
• чи трапляються випадки необ’єктивного оцінювання.
І, звичайно, розглянемо питання щодо шляхів подолання конфліктних ситуацій, які виникають у процесі оцінювання учнів.
Ключове питання, яке ми поставили учням та учителям — «Чи потрібно в школі оцінювати знання учнів?». Були опитані учні 8-11 класів, кількістю 22 респондента та 16 педагогів. Більшість респондентів схиляються до думки, що оцінювання є необхідним компонентом навчально-виховного процесу. Вони вважають, що оцінка це реальне відображення знань, але не завжди вона має головне значення в навчанні. Хоча оцінка все ж таки є стимулом у навчанні. Стосовно 12-бальної системи, то думки учнів розділилися половині опитаних не подобається дана система. Хоча половина респондентів зазначила, що оцінка не впливає на їхній психологічний стан, але отримавши гарні оцінки вони відчувають: позитивні емоції (9), нічого не відчувають (4), відчуття того, що не даремно був вивчений матеріал (3), впевненість, натхнення (1), стимулювання до навчання (1), знання того, які дійсно ми маємо знання (1). А от отримавши погану оцінку учні відчувають: нічого (7), погіршується настрій (3), розчарування (2), стимул до виправлення оцінки (1), негативні емоції (1), стаю агресивною (1), думаю про те, що я тупа (1), сумно на душі, бо приходиш додому і починають лаяти батьки (1).
Більшість опитаних зазначили, що учителі оцінюють учнів за знання, а низькі бали учні отримують за небажання працювати (10), за невиконання домашнього завдання (6), за відсутність здібностей до навчання (4). Що стосується оцінювання то половина опитаних зазначили, що їх оцінюють необ’єктивно. А також учні радять вчителям бути справедливими, оцінювати об’єктивно, дивитися на знання учнів, задавати запитання додаткові, а по можливості завжди ставити 12 балів.
Тож чи потрібно оцінювати учнів?
Вчителі нашої школи одноголосно зазначили, що оцінювання необхідне в навчальному процесі. Вони вже звикли до 12-бальної системи, і лише двоє вчителів вважають, що їм краще працювати за 5-бальною системою. Всі вчителі вважають, що позитивна оцінка є стимулом у навчанні. Труднощі, які виникають під час виставлення оцінки пов’язані зачасту із оцінюванням тестів, коли учень має оцінки початкового і високого рівня, неоднаково володіє різними видами діяльності, грамотність у письмі.
Яка думка науковців із цього приводу?
Зауважимо, що оцінка – це не лише педагогічне поняття, а й філософське, соціально-психологічне явище, яке має важливе значення для життєдіяльності людини.
Аналізуючи підходи науковців до процесу оцінювання успішності учнів у психолого-педагогічній літературі, можемо простежити різне ставлення до цього процесу. Наприклад, С. Шацький виступав проти оцінок та іспитів, уважаючи, зокрема, що оцінка негативно впливає на психіку учня.
Ш. Амонашвілі досить яскраво й детально описав усі наслідки використання в школі бальної системи оцінок. Він показав, що ця система призводить до розподілу навчального колективу на яруси. Наприклад, відмінники — це здібні й розумні учні, які є гордістю школи, а трієчники тягнуть клас назад, ганьблять його.
Цей розподіл класу несе тяжкі наслідки для емоційного життя школяра, для його соціального й морального становлення. Таким чином, оцінка, покликана умовно виражати рівень знань, умінь і навичок учня, насправді перетворюється на його характеристику загалом, впливаючи на всі сфери його життя й регулюючи його відносини та спілкування.
Ш. Амонашвілі запропонував більш радикальне розв’язання проблеми оцінювання навчальної діяльності учнів. Він зовсім відмовився від бальної системи оцінок і замінив її розгорнутою характеристикою навчання школярів.
Але більшість педагогів уважає, що оцінка є необхідним елементом навчально-виховного процесу. За висловлюванням відомого психолога Б. Ананьєва, «відсутність оцінки є найгірший вид оцінки, оскільки цей вплив не орієнтувальний, а дезорієнтувальний, не позитивно-стимулювальний, а такий, що депресує об’єкт».
А. Ліпкіна у процесі експериментального дослідження впливу оцінки на навчальну діяльність учня та на його самооцінку виявила, що 98 % дітей бажає, щоб їхня навчальна діяльність була оцінена вчителем. Як приклад дослідниця наводить спостереження Джемса, де доведено, що в навчальних закладах, які приховують бали (оцінки) від учня, втрачають кінцеву мету праці школяра, і він часто страждає від почуття незавершеності й невідомості.
Водночас цікавими, на наш погляд, є дані експерименту, у якому досліджували три групи дітей. Першу групу дітей у процесі навчання всіляко заохочували, дітей з іншої групи — ганьбили, а третю групу ніяк не оцінювали. Найгіршим виявився результат у тих дітей, яких зовсім не оцінювали. Цей експеримент яскраво довів те, що людина, яка виконує певну роботу, потребує й очікує на оцінювання своєї праці. Очевидно, що здебільшого вона потребує заохочення, позитивної оцінки.
Практична психологія нам підказує, що діти, долаючи труднощі й доводячи справу до кінця, звикли до нагороди: вербальної (молодець, розумниця), емоційної (радість на обличчях дорослих), матеріальної (хоча це не найкращий засіб), а в школі — до оцінювання результатів учителем.
Отже, бачимо, що оцінна діяльність породжена потребою учня й учителя одержати інформацію про те, чи відповідає якість знань і вмінь учня з предмета вимогам програми.
Метою оцінної діяльності є контроль успішності учнів і формування в них адекватної самооцінки. У процесі навчання формується установка на оцінювання можливостей кожного.
З ІСТОРІЇ ПИТАННЯ
Оцінювання знань учнів було актуальним у всі часи у всіх типах шкіл. Звернімося до історії, простежимо, як взагалі з’явилося оцінювання в школах, і подивімось, які системи існують у різних країнах.
З історії відомо, що вперше система оцінювання виникла в середньовічних школах у Німеччині. Це була трибальна система, де кожний бал означав розряд учня: «1-й — кращий», «2-й — середній», «3-й — гірший». Пізніше ця система стала основою для п’ятибальної системи, якою користувалися досить тривалий час вітчизняні педагоги.
1935 року п’ятибальна система оцінок була змінена на словесну («відмінно», «добре», «задовільно», «погано», «дуже погано»). 1944 року словесні оцінки були замінені на цифрові. Протягом XX століття оцінка «1» поступово зникла, у результаті п’ятибальну систему трансформували в «4-бальну», яка стала традиційною для радянської освіти,
«ГЕОГРАФІЯ» ОЦІНЮВАННЯ
П’ятибальна система оцінювання не є світовою загальноприйнятою системою. Сьогодні в більшості країн світу діє більш широка шкала оцінок — від 6 (Польща) до 100 балів (Японія). Наші сусіди — Молдова, Білорусь, Латвія — практикують оцінки за 10-бальною системою, у Росії існує традиційна п’ятибальна система, яка, по суті, є трибальною, оскільки ані «одиницю», ані «двійку» не ставлять як підсумкову оцінку.
У Франції та її колишніх колоніях (наприклад, Тунісі) давно вже діє 20-бальна система. При цьому найвища оцінка зазвичай становить 18 балів. Французи переконані, що «20» може отримати лише Господь Бог, а «19» — пан учитель. Вищий пілотаж — отримати 14-16 балів. Більшість французьких «хорошистів» отримують від 10 до 14 балів.
У США діє п’ятибальна система. Але замість цифр там використовують букви — А, В, С, D, F. Проте підсумкові тести, котрі складають по закінченні кожного півріччя, оцінюють за стобальною системою.
У Німеччині діє шестибальна система оцінювання, хоча учнів початкової школи взагалі не оцінюють. Оцінки виставляють у зворотному порядку. Найвища оцінка — 1, найнижча — 6.
У Данії в молодшій школі оцінки не виставляють. У деяких школах оцінки не виставляють до 7-го класу. У середній школі діє семибальна система оцінювання, яка передбачає сім різних оцінок із максимальною оцінкою 12 балів.
У Великій Британії прийнято словесно оцінювати роботу учня, що дозволяє дати більш повну й розгорнуту характеристику школяра, у якій зазначено особисті якості дитини, ставлення до однолітків, педагогів, суспільно-корисної праці.
БАЛЬНА ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ
В Україні з вересня 2000 року в загальноосвітніх навчально-виховних закладах було запроваджено 12-бальну систему оцінювання навчальних досягнень учнів. 12-бальна система побудована за принципами обліку особистих досягнень учнів початкового (оцінки «1», «2», «З»), середнього («4», «5», «б»), достатнього («7», «8», «9») і високого («10», «11», «12») рівнів можливостей, націлена на результат засвоєння учнями всіх компонентів змісту шкільної освіти: знань, умінь, навичок, досвіду здійснення творчої діяльності, емоційно-ціннісного ставлення до світу — комплекс компетенцій, яких потребує сучасне життя.
Незважаючи на те, що така система діє вже майже 15 років, ставлення до неї батьків, педагогів, психологів неоднозначне. Уважають, що ця система оцінювання знань є більш гнучкою, вона ґрунтується на позитивному принципі, що передусім передбачає врахування рівня досягнень учня, а не ступеня його невдач. Значно збільшується спектр оцінок, усі вони стають позитивними. 12-бальна система дозволяє більш об’єктивно оцінити творчих учнів, які здатні не лише засвоїти та відтворити матеріал, поданий учителем, а й самостійно здобувати його та застосовувати в нестандартних ситуаціях.
Недоліками 12-бальноїсистеми є:
1) недосконале методичне забезпечення оцінювання за 12-бальною шкалою;
2) не зовсім чітко встановлені межі між балами;
3) підвищені вимоги до найвищої оцінки.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВПЛИВ ОЦІНКИ НА УЧНЯ
Оцінка для учня має неабияке значення. Вона виконує функції як нагороди, так і покарання. Це свідчить про те, що оцінка є не тільки педагогічним поняттям. Вона також є соціально-психологічним явищем, значущим у житті й діяльності учня.
У сім’ї ставлення батьків до дитини також часто детерміновано оцінками в школі. І якщо це ставлення не відповідає рівню домагань дитини, вона постійно перебуває в стресовій ситуації.
Про вплив педагогічної оцінки на емоційний стан учня йдеться в дослідженнях Ш. Амонашвілі, В. Сухомлинського та інших. Психологи, педагоги й учителі одностайні в тому, що вона здатна викликати в учня гаму гострих і глибоких переживань: радість успіху, задоволення, сором за невдачу, підвищену тривожність тощо. Позитивні емоції, пов’язані з одержаною оцінкою, науковці вважають потужним стимулом навчання, негативні, навпаки, погіршують загальний стан школяра, знижують його працездатність. Тому, коли вчитель підбадьорює учня, схвалює його відповідь, роботу, це стенічно впливає на школяра. Проте стимулювальною може бути й негативна оцінка, але за умови, що вона об’єктивна і учень це усвідомлює.
Звичайно, і позитивні, і негативні емоції багато важать у житті дитини. Позитивна емоція, пов’язана з оцінюванням знань, стимулюватиме досягнення більш високих навчальних результатів, негативна ж може в одних випадках дезорганізувати діяльність, а в інших — активізувати її, тобто спонукати до усунення перешкод.
Безумовно, оцінюючи результати навчання, вчитель має дбати про домінування позитивних переживань, пов’язаних із оцінюванням знань. Це важливо з таких причин:
• по-перше, школярі, як відомо, часто сприймають педагогічну оцінку як оцінювання власної особистості;
• по-друге, нагромадження позитивного емоційного досвіду у зв’язку з оцінюванням засвоєних знань є основою для розвитку навчально-пізнавальних мотивів;
• по-третє, педагогічна оцінка є основою для формування самооцінки школяра.
Педагогам добре відома напружена тиша в класі під час оголошення оцінок, сумне перегортання зошитів у пошуках отриманих балів. Усім педагогам доводилося спостерігати й реакцію, яку викликають оцінки в дітей: від неприхованої радості до сліз.
Оцінка має значний вплив на поведінку школяра. Вона тісно пов’язана із такими психологічними характеристиками, як самооцінка, мотивація досягнення, тривожність, комфорт, взаємини з навколишніми, творчість.
Слова педагога про дитину формують її самосприйняття. Кожний знижений бал зменшує в очах дитини її власну цінність, Не відокремлюючи себе від продукту своєї діяльності, у зниженій оцінці дитина бачить підтвердження, що вона погана. І тут вмикаються механізми психологічного захисту: якщо людина не є успішною в одній галузі, вона буде шукати успіху в іншій, іноді не найкращій (дворові компанії та ін.).
Оцінна діяльність педагога також може здійснювати вплив і на мотивацію досягнення.
Мотивація досягнення – це прагнення поліпшення результатів, незадоволеність досягнутим, наполегливість у досягненні своїх цілей.
Комунікативний фактор педагогічної оцінки дуже важливий. Про що запитує батько своє чадо, яке повернулося зі ніколи? Про оцінки. Про що найбільше говорить учитель, повідомляючи результати перевірених робіт? Про оцінки. Оцінки перетворилися на мову, зрозумілу всім. Здавалося б, як засіб комунікації оцінка має чимало позитивних якостей. Однак таке спрощення загрожує втратою основного змісту спілкування батьків і педагога.
Може виникнути питання: що ж тепер, узагалі поганих оцінок не ставити? Ні, ставити іноді треба, але оцінки мають бути об’єктивні. Існують психологічні фактори, які можуть вплинути на об'єктивність оцінювання:
а) під час оцінювання свою роль може зіграти негативна установка, наприклад: до вас приходить новий учень, його колишній учитель розповідає вам про нього як про ледаря, дурня. І під час оцінювання дитини ви можете мимоволі спиратися на цю думку свого колеги, що може позначитися на оцінках;
б) існує так званий «ефект ореола», наприклад, дитина несимпатична зовні, неохайна, із неблагополучного середовища може в нашій свідомості бути пов’язана з образом не досить здібного учня.
Є ще одне психологічне правило, що має стати законом для будь-якого вчителя: дитину слід порівнювати тільки із нею самою, а не з кимось іншим.
ВИМОГИ ТА ПРИНЦИПИ ОЦІНЮВАННЯ
Оцінювання — це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня (учениці) в оволодінні змістом предмета, уміннями й навичками відповідно до вимог навчальних програм.
Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів є знання, уміння й навички, досвід творчої діяльності учнів, досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.
У процесі оцінювання навчальних досягнень учнів ураховують:
• характеристики відповіді: правильність, цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість;
• якість знань: осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;
• сформованість загальнонавчальних і предметних умінь і навичок;
• рівень володіння розумовими операціями: аналізом, синтезом, порівнянням, абстрагуванням, класифікацією, узагальненням тощо;
• розвиток творчих умінь (уміння виявляти проблеми, формулювати гіпотези, перевіряти їх);
• самостійність оцінних суджень.
На основі цих показників виділяють чотири рівні навчальних досягнень, кожному з яких відповідає своя шкала оцінок у балах.
Початковий рівень: відповідь учня фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Середній рівень: учень відтворює основний навчальний матеріал, здатний виконувати завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Достатній рівень: учень знає істотні ознаки понять, явищ, зв’язки між ними, уміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), уміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня повна, правильна, логічна, обґрунтована, хоча їй бракує власних суджень.
Визначимо вимоги до оцінювання знань учнів.
1. Об'єктивність оцінювання. Оцінка має характеризувати обсяг і якість знань та вмінь учнів незалежно від методів і засобів контролю, особистих якостей учителя. На оцінювання знань не повинні впливати симпатії чи антипатії вчителя, особливості поведінки і здоров’я учнів. Необхідно дотримувати єдиних норм і критеріїв оцінювання. Бути об’єктивним означає однаково доброзичливо ставитися до всіх учнів, висувати до них єдині вимоги.
2. Необхідно формувати в учнів уміння самостійно контролювати, оцінювати й коригувати свою навчальну діяльність. Виховувати в них звичку і потребу в самоконтролі й самооцінці.
3. Перевірка й оцінювання знань учнів мають бути систематичними, регулярними. Це дозволяє оперативно вносити корективи в навчальний процес, організовує та дисциплінує учнів, спонукає їх до постійної роботи. Дослідження свідчать, що зворотний зв’язок щодо успішності засвоєння конкретних знань і вмінь посилює мотивацію учіння й підвищує успішність.
4. Виставлення оцінки слід супроводжувати її обґрунтуванням (коментуванням). Необхідно вказувати на позитивні сторони відповідей і допущені помилки, неточності. Обґрунтування оцінки вимагає аналізу способів діяльності учня, його ставлення до навчання, міри старанності, повноти та правильності знань. Необхідно пояснити учневі, як можна виправити помилки, ліквідувати прогалини в знаннях. Оцінні судження вчителя дають змогу учням зрозуміти його вимоги та критерії оцінювання.
5. Перевірка й оцінювання навчальних досягнень учнів мають бути всеосяжними, тобто перевіряти засвоєння учнями всіх визначених програмою знань, умінь і навичок.
6. Оцінювання навчальних досягнень має охоплювати всіх учнів.
7. Здійснювати індивідуальний підхід під час оцінювання успішності учнів. Це вимагає створення таких дидактичних умов, за яких знімається психологічне напруження, тривога учнів і вчитель може об’єктивно виявити й оцінити досягнення кожного з них: під час опитування не підганяти учнів, давати час на обміркування, створювати атмосферу доброзичливості, дозволяти користуватися планом відповіді або опорним конспектом. Індивідуалізація контролю має забезпечити умови для того, щоб кожен учень відчув радість успіху в навчанні.
8. Необхідно використовувати різноманітні форми та методи контролю.
Отже, перевірка знань дає вчителю інформацію про хід пізнавальної діяльності учнів, про те, як іде засвоєння, які корективи потрібно внести. Під час контролю одержують інформацію і самі учні. Без одержання інформації про хід засвоєння, без зворотного зв’язку не може бути керованого навчального процесу.
Для ефективного контролю успішності учнів недостатньо лише виявити, що вони знають і вміють. Потрібно також правильно оцінити їхні знання й уміння. Оцінка має два компонента — числовий бал, який фіксує результат перевірки знань, умінь і навичок школярів, і оцінне судження, що характеризує якість роботи учнів, їхнє ставлення до навчання, старанність. Обґрунтовуючи бал, учитель аналізує виявлені знання за формою, змістом, обсягом з погляду правильності та виразності мовлення. Важливе значення мають вказівки на прогалини та помилки в знаннях учнів і рекомендації щодо їх виправлення.
Таким чином, оцінюючи результати навчальної діяльності учня, учитель має дотримувати дидактичних вимог, використовувати різні форми оцінювання, пам’ятати про вплив оцінки на емоційний стан учня.
ПРАВИЛА ОЦІНЮВАННЯ
1. Оцінку даємо спочатку у формі розгорнутого судження, а потім називаємо її.
2. Оцінюємо не дитину, а її діяльність.
3. Учня порівнюємо тільки із ним самим. Оцінка невдалої відповіді, порівняно з минулими досягненнями, не в змозі підірвати віру учня у свої можливості й має стимулювальний характер.
4. Оцінюємо результати навчальної діяльності учнів на основі індивідуального та диференційованого підходів.
5. Створюючи ситуацію успіху для конкретного учня, необхідно враховувати його інтереси, захоплення, здібності: у кожної дитини є задатки, які можуть розвинутись у здібності.
6. Оцінка — це згода, що не ефективна для сильних, обдарованих у навчанні школярів і дуже ефективна для слабких.
7. Не допускати відсутності оцінки з боку вчителя.
8. До особистості дитини ставитись як до самостійної цінності, незалежно від позитивних чи негативних виявів.
Який учитель не мріє, щоб його учні отримували тільки відмінні оцінки? На жаль, цій мрії не завжди вдається здійснитися, тому що всім нам зрозуміло, що в кожної дитини свої індивідуальні інтелектуальні здібності, різний рівень мотивації навчання, та й зміст загальноосвітніх програм стрімко ускладнюється, а рівень компетентнісних вимог з усіх предметів підвищується з року в рік. Але все ж таки чимало залежить від учителя, від його слів, рішень, дій, бо саме в його руках — доля дитини, якій він має дати не тільки певні знання, а й власні можливості. Бо поки людина вірить, вона здатна досягти всього, чого вона прагне.
Даруйте дітям віру, і вони обов’язково потішать вас не тільки своїми гарними оцінками, а й своїми досягненнями в житті, які принесуть користь людству і зроблять наш світ кращим. І пам’ятайте, яку б оцінку ми не поставили нашим учням, кожний отримає свою оцінку, яку йому поставить життя.
Використані матеріали із статті С.І. Кузіної, З.Б. Бощенко "До проблеми оцінювання результатів начання учнів"// Шкільному психологу все для роботи, №12 (84)